En taktil og interaktiv barneforestilling for de minste, om ærfuglen, om hvordan forurensning påvirker sjøfugl, om kystkultur og om menneskelige relasjoner.
Bekreftede samarbeidspartnere:
Trøndelag Fylkeskommune
Trondheim Kommune
Setesdalstunet
Sverresborg Folkemuseum
Jaap van Hertug
Ekaillen flyr lavt over Vargsundet i kveld. Han vokte nok ea som bygge rede nede ved vannkanten på fuglefjell. En gjeng ekailla har allerede samla sæ uti fjordgapet klar te å reis længer ut te havs. For i rugeperioden må ea klar sæ sjøl.
Den lille holmen bade i morradisen og toppen av fuglefjell speiler seg i soloppgangen når æ og mamma sætt oss i spissbåten og ror utover for å sanke egg og mykt ederdun som´a Mari ska få i dyna si.
Æ har på de nystrikka vottan som Agnethe laga te mæ i går, og æ e go og varm i pesken som æ arva ætter´n onkel Hans. Firkantlua mi e fylt med ederdun som vi sanka på Fuglefjell i fjor.
Æ kikke utover horisonten ætter båten te han pappa. Men æ kan ikke se den i dag heller.
Bakgrunn for prosjektet:
Fuglefjellet er en barneforestilling om ærfuglen. Ærfuglen, eller ea og ekaillen som den ofte blir kalt langs kysten, har vært en av Norges viktigste og tidligere vanligste fuglearter med lang historie langs hele norskekysten, spesielt nordover fra Trøndelag. Ea blir tam i rugeperioden og ruger gjerne nært mennesker eller ute på øyer for å få beskyttelse fra menneskene mot andre rovdyr som ørn, oter og mink. Kanskje er det derfor den har blitt så kjær blant folk i kystområdene.
Blant sjøsamer har ea hatt en viktig rolle både som kulturbærer og som kilde til ederdun, egg og kjøtt.
De siste årene har bestanden av ærfugl gått kraftig ned. Det samme gjelder for mange andre fuglearter langs kysten av Norge. Årsakene til dette er mange. Tråler-fisket som har redusert sildebestanden vesentlig kan være en av disse. Oljesøl en annen. Temperaturendringer i havet har endret vegetasjonen og livet i havet, noe som kan ha redusert tilgangen på blåskjell og annen mat for sjøfugl.
I tidligere tider var også fiskeslo fra små fiskebåter som gjorde opp fisken ute til havs en viktig matkilde for sjøfugl. Men nå gjøres fisken opp i lukkede mottak og avfallet brennes i offentlige søppelmottak.
Også er det plast da. Plast og søppel som ser ut som fristende små godbiter inne mellom fjæresteinene og som fyller sultne fuglemager uten å mette. Til og med reirene bygger fuglene av plast og gamle garnrester.
Om forestillingen:
«Fuglefjellet» er en interaktiv danseforestilling, med sang, joik, musikk, tekst, dukker og fortelling, som utvikles i samarbeid mellom scenekunstner Stina Rávdná Lorås fra Draug Produksjoner og dansekunstner Tonje Sannes.
Fortellingen handler om en sjøsamisk gutt og hans fraværende far og deres liv ved kysten, samt om forholdet dem i mellom. Relasjonen mellom far og sønn speiler relasjonen mellom ekaillen og fugleungen som også tilbringer den første tiden av livet sitt kun med moren ea, mens ekaillen er ute på havet med de andre hannene.
Gjennom forestillingen ønsker vi å formidle litt av den sjøsamiske kulturen, forholdet mellom far og sønn, og viktigheten av å ta vare på naturen for fuglenes skyld. Dette uten å komme med dommedagsprofetier angående klima og miljø-problematikk. Men med fokus på relasjon og evne og vilje til endring. Hvordan ønsker vi at framtiden skal se ut?
Vi ønsker at dette skal være en enkel forestilling, i den forstand at musikk, scenografi og teknikk vil være enkel og håndterbar av danserne på scenen. Derfor vil vi også jobbe på egen hånd med dette materialet og improvisere bevegelse gjennom bruk av scenografiske elementer som også barna skal få lov til å ta og føle på. Vi vil utforske sang, musikk og lyd, og la dette vokse fram underveis i prosessen. Vi vil teste ut bruk av mange små høytalere og en eller flere mikrofoner, samt eksperimentere med ulike instrumenter. Vi ønsker å lage en enkel men taktil scenografi der barna kan bevege seg i rommet og kjenne på og ta del i den verdenen som vi skaper. Barna vil engasjeres i det som skjer med sang og bevegelse i et forsøk på å nærme oss en samisk performativ tradisjon. Kanskje også med mat og drikke involvert. Barna skal få lov til å utforske rommet, ta på scenografien, være med å skape musikken, og få lov til å lære og undres. I utgangspunktet planlegges forestillingen utendørs på dagtid. Det vil derfor ikke være behov for belysning. I den grad det evt likevel vil bli brukt vil vi fokusere på enkle lyskilder som lommelykter og lyslenker som også barna kan ta på og evt låne.
Dukkemaker Jaap Den Hertog fra Teater Fusentast vil gi oss et en ukes kurs i å lage dukker til rollene som menneskene i forestillingen, samt lære oss å føre dem. Danserne vil ha fuglekostymer. Dette for å illustrere hvordan fuglene/naturen tar vare på menneskene.
Draug Produksjoner ønsker gjennom denne produksjonen å undersøke nye måter og lage forestillinger på, som både scenografisk og formmessig skiller seg fra det vi har gjort til nå, også ved å ha barn som målgruppe.
Draug Produksjoner har gjennom sine siste produksjoner vært opptatt av å finne tilbake til noe genuint samisk i sin uttrykksform. Arbeidet med Fuglefjellet vil fortsette denne undersøkende prosessen. Det vil være spesielt interessant å utforske den samiske kulturens kommunikasjon i forhold til barn.
Forestillingen er tenkt å ha barn fra 2-6 år som målgruppe og vil tilrettelegges for barnehage-turne.